maj 11, 2012

Åtta knapphålsmallar från Greist till min knapphålsfot från Singer ...

Lite över tolv i natt lyckades jag bjuda högst på ett set med åtta st mallar från Greist till min Singer knapphålsfot. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så passar mallarna från Singer och Greist i varandras maskiner. Av de åtta så har jag redan fyra från Singer knapphålsfot. Fyra är nya, och bland dessa finns den ovanliga öglemallen som jag suktat och spanat efter på eBay.

Priset som jag fick setet för var också väldigt bra, 55:- för alla mallarna och 30:- i frakt med flygpost (som är framme på 4-6 dagar). Totalt 85:- för hela paketet, vilket är väldigt bra med tanke på att enbart öglemallen oftast kan kosta 60-100:- när den säljs på eBay. Men priserna på eBay blir oftast lägre mitt i veckan än t.ex söndagar (då de är högst), och auktionen avslutades tidigt amerikansk tid (halv fyra på em), så många amerikaner var fortfarande på jobbet och kunde inte bjuda.

Öglemallen är väldigt användbar och viktig när man syr plagg med workwearstuk. Knapparna till sådana plagg har ofta en ögla på baksidan av knappen som man trär genom ett rundsytt hål i plagget och fäster med en ring på baksidan. Det är för att förstärka detta hål man använder den ovanliga öglemallen, men den är även utmärkt till att rundsy alla typer av hål, som t.ex. hål i bälten. Med andra ord ett oumbärligt tillbehör, som gör det hela komplett och redo att anta alla utmaningar (inklusive västen).
På bilden till höger ser ni hur det hela fungerar / ser ut.

2 kommentarer:

  1. Good evening!
    I like your blog, but I cannot find a translation button. So I'm hardly able to understand it.
    I will come back to read more.

    I collect Singers, have a Singer 12 fiddle base, Singer 15, Singer 99, more Singers 201-one in a treadle-one old electric and one the newer model. and Singer 306, 3x Singer 221, the Featherweight.

    Bye, Francis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Francis,
      Thanks for your nice comment. There is a translator gadget at the top of the right column. Peter Lappin recommended me to get it last summer, and I did.
      Congrats to a nice collection of Singers, is there a site or gallery where I can see images of them?
      Bye Esse

      Radera