maj 20, 2012

Nu har jag testsytt med Singer knapphålsfot, väldigt lyckat...

Igår så gjorde det första testet av Singers knapphålsfot, och jag måste säga att resultatet blev lyckat. För testet valde jag nyckelhålsmallen 1.1/16", och du kan se resultatet på följande två bilder. Jag testade även flera av de andra mallarna, de olika stygnlängderna och olika antal varv för att se hur stygnen fyllde ut runt knapphålet. Bäst resultat blev det när man gick runt knapphålet 2 ggr. I Singers manual för knapphålsfoten står det att man kan få stygnen runt knapphålet att se handsydda ut, om man syr det första varvet med en stygnlängd och nästa varv med en annan. Jag testade och vet inte om jag håller med, det blev inte oävet, men handsytt?

Efter testet skruvade jag isär foten för att kolla om det behövdes rengörning, olja, och fett för kuggar och drev. Det visade sig att det behövdes lite av varje. Det fanns en del intorkat fett, damm och annat klebb, så en rengörning, avfettning, ny infettning och oljning behövs. Förhoppningsvis blir då stygnen runt knapphålen ännu bättre, då det förekom några sned/hoppstygn i varje varv under ovanstående test.

Så jag är en väldigt nöjd nybörjare (med en hyfsad maskinpark) som går vidare mot nya utmaningar, upplevelser och det okända. Symaskinen på bilderna är min Singer 201.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar