maj 17, 2012

Singer 201 trampsymaskin - Bra, men bordet behöver fixas...

Jag skrev tidigare om att jag hade köpt en Singer 201 trampsymaskin, och här är ett par bilder på maskinen. Den syr som sagt var bra (inga problem där), men faneret på symaskinsbordet måste fixas. Det har släppt på flera ställen i bakkanten, men är lätt att åtgärda då det inte är några problem med att få in lim och sätta i press.  Avslipning och inoljning gör det hela snyggt igen.

Det är lite knepigt att sy på en trampsymaskin om man är ovan, det gäller att få in det rätta trampet så att det flyter på bra. Än har jag inte fått till det ordentligt, men det går bättre och bättre ju mer jag torrsyr på en testlapp. Tvekar man och kommer litet i otakt så straffar det sig direkt med ett skatbo på undertråden. Jag får ta och prova mig fram med trådspänningen, så kanske det går att justera bort.
Till maskinen ingick inga tillbehör eller reservdelar, så det får jag väl låna från min eldrivna Singer 201:a när det kan behövas.
Drivremmen var även litet slapp och uttänjd, men det är enklare att fixa till genom att kapa någon cm på den så den får bättre spänst.

2 kommentarer:

  1. Jag har just hittat din sida. Jag letade efter lite mer information om gamla symaskiner eftersom jag just fått hem en trampsymaskin av märket Singer 66. Kommer kolla in här fler gånger :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda, kul att du fått en gammal skönhet att ta hand om. Hoppas den är i OK skick, och att den kommer att användas mycket.

      Radera