juni 17, 2012

Sy en jacka. Inspirationsbilder för retro / vintagejacka...

Som jag sagt i ett tidigare inlägg så planerar jag att sy en jacka till hösten. Jackan skall vara en höst/vinterjacka i naturmaterial (yttertyg i ull). Jag har inte mycket till övers för syntetmaterial i plagg jag skall använda. Satsar jag tid, pengar, övning och inlärning på någonting, så vill jag inte göra kompromisser och använda sekunda material, och dit hör tyger med syntetinnehåll.

Jag har tittat på bilder av olika modeller av jackor på nätet, och även på tidsenliga detaljer för inspiration. Den skall vara av vintage workwearmodell, med förlaga i jackor från början av förra seklet.

Det största problemet som jag ser det är att få till ett mönster att gå efter, men jag har några passande jackor som jag kan använda till måttagning / förlaga.

Ett annat problem är hur jag skall få till detaljerna, foder etc., med tanke på min ringa erfarenhet i att sy, hoppas "trail and error funkar". Jag har dock gett mig katten på att gå i land med det hela, och tänker därför sy en ofodrad provjacka i ett tyg från Myrorna nu under sommaren. Jag planerar att komma igång med den i början av juli. Förberedelserna för mönstret är redan i gång.

Här är i alla fall en del av bilderna på jackor som jag tittar på, för att hitta detaljer som jag vill inkorporera i designen. Jag vet redan i huvudsak hur jackan skall se ut, men det kommer nog att bli en del smärre ändringar under resans gång.

Jackorna på sidan kommer från olika tillverkare av workwear (högsta kvalitet) som, Bruna Boinne, Post Overalls, Mr Freedom,Waste, Hellers Cafe och TA.

Har du några synpunkter, tveka inte att kommentera.







2 kommentarer:

  1. They all have nice details - pockets, zippers, topstitching. Should be fairly easy especially if it's unlined.

    I love your Singer 222K. It is absolutely perfect. I recently got one on eBay. It's lovely but not as nice as yours.

    Good luck in your learning to sew. I'm back to it after a 30 year hiatus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks Russell,

      I hope it will come together as I have planned, and as I can see it in my head. I'm still uncertain about some of the details.

      The 222K was a bargain, considering they are not so common in Sweden, and the condition was as you state "just perfect".

      Esse

      Radera