augusti 14, 2012

Sy en väst - Första västen klar - Nöjd med resultatet...

Så har jag då äntligen sytt västen som jag orerat om i tidigare inlägg, och den blev precis som jag planerat och sett framför mig i ett par månaders tid. Nu så här under semestertider så kunde jag koncentrera mig på att få till det utan att ha en massa annat att tänka på, och dessutom sammanhängande tid så jag inte behövde avbryta arbetetet för andra göromål.

Tyget i västen är en kraftigt bomullsväv av canvastyp som jag hittade på Myrorna för 50:-, och insidan är i ett något tunnare blått bomullstyg (också från Myrorna) för 40:-. Båda tygerna var golvlånga inlämnade gardintyger i par, så det finns mycket kvar att laborera med om jag vill sy något mer som jackor eller byxor.

Västen syddes för att vara vändbar med valfri sida vänd utåt, men under provningen bestämde jag mig för att göra den enkelsidig med tanke på knäppning och fickor. Modellen för västen kommer från den linneväst som jag köpte på Myrorna för några månader sedan, men jag gick mer noggrannt till väga än då jag sydde den tidigare provvästen.

Konstruktionen/sysättet för västen hittade jag på nätet. Jag har tyvärr inga bilder från det att jag sydde västen, då jag var gräsänkling och hade svårt att ta bilder under arbetets gång. Men jag kommer att förklara litet mer i nästa inlägg, då jag även kommer att länka till informationen från Internet som jag använde mig av.

Jag kan inte säga annat än att jag blev nöjd med slutresultatet med tanke på min ringa erfarenhet i att sy, och ger mig blodad tand inför nästa projekt.

3 kommentarer:

  1. Fy fasen vilken duktig bror jag har!

    :-) Lillan

    SvaraRadera
  2. Riktigt inspirerande! Blev själv sugen på att sy en väst när jag hittade snygga denim tyger. Sökte efter instruktioner på nätet och hittade ditt arbete! *tummen upp*

    SvaraRadera