december 14, 2013

Sy en keps i modell newsboy, tips på material till skärm...

En liten uppföljning till mitt tidigare inlägg, sy en keps. En kommentar och tips från en läsare (tack Johannes) gjorde att jag blev bra mycket klokare när det gäller skärmen till kepsen jag skall sy. Tipset löd att skippa plasten och i stället göra skärmen av flera lager tyg som man sedan stagar upp genom att sy fram och tillbaka över hela skärmen. Även ett bra användningsområde för att göra av med den där sytråden i den konstiga nyansen som man hittade billigt på loppis och som man aldrig annars använder.

Skärmen på bilden sydde jag av överblivet tyg från mitt tidigare jackprojekt. Skärmen består av fyra lager tyg, med medium vlieseline på de två yttersta lagren. De två mellanlagren är 3-4 mm mindre i framkanten än de två yttre, så när jag sydde ihop dom så blev framkanten inte så tjock utan jämnt avsmalnad. Jag sicksackade även framkanten för att hålla ihop det hela snyggt. Skärmen blev lagom tjock och stabil, komfortabel och väldigt följsam. Tyget jag skall använda till kepsen och skärmen är från en något sliten kavaj i Harris tweed som jag fyndade billigt på loppis och sprättat isär.

Att sy en skärm helt i tyg är rätt sätt att nalkas projektet, då jag inte är så förtjust i att använda plast och syntetmaterial. Att jag ändå gjorde det i mina första testkepsar tror jag kan bero på att jag läste på om att sy kepsar på nätet, och där majoriteten använde plast. Jag blev därför mer eller mind låst vid detta alternativ. Johannes kommentar öppnade verkligen upp ögonen på mig igen, så att jag hamnade på rätt spår. Tyg i skärmen och knappen uppe på mössan ger bara fördelar, material som man redan har hemma, inga problem att tvätta, skaver inte hål som plast kan göra och avsevärt bättre mot miljön.

1 kommentar:

  1. Finfint! Påhittigt av dig med avsmalnande skärm. Man kan klippa små jack in (nästan in till sömmen) i ytterskärmens främre sömsmån, ungefär som i dekorknappens yttertyg. Då veckar sig inte främre sömsmånen när ytterskärmen sedan är vänd. Men detta har du säkert redan tänkt på.
    Tweed kan vara tjockt. Men viss tweed kan vara löst vävd och kan töjas, då kan man på insidan av mössan sy in ett stumt band med sitt exakta huvudmått. På så vis minskar risken att mössan utvidgas med åren. Om man råkat sy mössan lite för stor, vilket är lätt hänt, kan man med hjälp av det stumma bandet göra mössan mindre vid. Det gäller bara att nåla tätt så att yttertyget inte veckar sig mot bandet. Bandet är inget måste, det kan bli bra även utan.
    Det verkar som om du fått till mösskullen bra. Om du ändå skulle få små ojämnheter såsom små bubblor vid toppen, finns ett knep. Bubblorna kan försiktigt krympas bort med ett ångstrykjärn. Man kan även pressa med pressduk innan dekorknappen är på plats. Värme fungerar bra på vanligt ylle, jag har dock ej själv testat på tweed.
    Så kallade "flat caps" är populära nu och då blir det mer personligt att bära en "newsboy cap". Ser fram emot att se mössan färdig, hälsningar J.

    SvaraRadera