april 20, 2014

Weekendväska (tote bag) i vaxad smärting, skinn, tweed, denim eller manchester på gång...

I veckan som kommer åker jag upp för att träffa sönerna i Stockholm och för en trevlig födelsedags-middag. Frun är i London med sin syster för den årligt återkommande kultur, loppis och shoppingrundan, så det bli bara pojkarna och jag under två dagar.
Jag började då fundera på vad vi hade i väskväg som skulle passa för en person och för några dagar. Efter litet botaniserande kom jag fram till att vi inte hade något som passade. Jag hittade några praktiska nylonväskor (med och utan tryck) som jag omgående strök från listan då de enbart bara är praktiska.
Är de snygga? Nej! Har de stil? Absolut inte! Har de personlighet? Glöm det! Är de trevliga att bruka? Inte det minsta!
Det som då återstår är att i stället sy min egen väska så att den blir som jag anser att en helgväska skall vara. Den skall ha plats för det nödvändiga som man behöver, den skall vara av en snygg och praktisk "tote bag"-modell och gärna med alla de kvaliteter som ovanstående nylonväskor saknar.

Material till väskan har dessbättre på lager. Jag är ganska välförsedd med exempelvis tyg som denim, skinn, tweed, manchester, smärting (canvas, segelduk), dessutom spännen och andra beslag som kan behövas, så det är egentligen bara att sätta igång.
Jag avstår nog att använda skinn till detta projekt då jag fortfarande väntar på att få hem övermatningsfoten till min Pfaff från Kina. Min budväska i tweed som jag håller på att sy får dessvärre också vänta av samma anledning. I detta fall lutar jag mer åt denim eller kanske smärting (snyggt i vaxat utförande), och jag har sökt bilder på nätet efter olika modeller jag kan kika på för att få inspiration till att sätta ihop något helt eget.

Det får gärna vara litet retrokänsla över väskan jag tänker sy, så det det blir nog i slutändan något i vaxad canvas. Bilderna på passande förlagor från nätet har det jag är ute efter, så det blir till att norpa och kopiera litet här och där för en passande helhet och slutresultat. När jag väl sätter igång så räknar jag med att sy ihop den utan problem och ganska snabbt, då nästan enbart är stora raka bitar att sy ihop. Jag kommer naturligtvis att skriva om framstegen och även om eventuella problem som jag kan råka på i nya inlägg.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar